![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||
Hildegard profet for en ny tid?
Hildegard af Bingen bliver i dag ofte tolket som profet for en universel holisme, som vil holde sig fri af alle institutioner og lade kærligheden alene være ledende instans for det enkelte menneske. For er det ikke denne holdning, hvor alle religioner og al humanisme samles i én universel kærlighedens "Kirke", hvor hvert menneskes egen samvittighed er højeste instans, der er det mest fuldgyldige udtryk for en menneskehed, som har udviklet sig frem til en højere bevidsthedstilstand ? Hildegard ville selv tage afstand fra en sådan universel deisme eller humanistisk holisme, fordi den ser bort fra mysteriets jordforbindelse: Den inkarnerede Gud, Kristus, der blev kød og blod i fysisk og historisk virkelighed, og som fortsat er fysisk nærværende i forvandlingen af brød og vin, og i sin hellige katolske, d.v.s. universelle, Kirke, som Hildegard derfor i overensstemmelse med Paulus og den kirkelige tradition kalder Kristi "mystiske legeme". Den afgørende forskel mellem Hildegards Kristus-centrerede holisme og New Age-fortolkningen af hende ligger altså i mystikkens realistiske dimension: New Age-opfattelsen hviler i en almen, tidløs og anonym religiøsitet med rødder i nyplatonisme, gnosticisme og med inspirationer fra østens filosofi. Den ser den guddommelige inspiration som et evigt, upersonligt eller abstrakt kraftfelt, som nærer menneskets længsel efter en bedre verden, men som har svært ved at finde fodfæste i en ydre objektiv virkelighed, fordi den ikke er funderet i den fysiske dimension og i en konkret historisk instans. I modsætning hertil er det karakteristisk for mysteriet hos Hildegard og i middelalderens kristne enhedskultur generelt, at det er funderet i den fysiske og historiske virkelighed, nemlig i inkarnationen, i Jesu død og opstandelse og i Kirken som den konkrete, fysiske manifestation af hans mystiske legeme - det som fortsat sikrer hans fysiske og guddommelige nærvær i historien. Kirken som på én gang guddommelig og menneskelig instans har derfor i Hildegards teologi den sakramentale karakter, der er i stand til at formidle Helligåndens guddomskraft og kærlighed til mennesker i en stadig fremadskridende helliggørelsesproces på det individuelle såvel som på det kollektive plan. Hildegards appel til middelalderens mennesker var VEND OM, gå hellighedens vej, vend tilbage til énheden med Gud. Kan Hildegard med denne appel sige nutidens mennesker noget, de kan bruge? Midt i den moderne verden er den sakrale holisme fastholdt. For også i den moderne katolske teologi forstås Kirken som et mysterium, dvs. på én gang som en menneskelig og højst forkrænkelig institution - og som Kristi mystiske legeme. Derfor kan man fastholde Bibelens, middelalderens og Hildegards monumentale forestilling om den kosmiske Kristusproces, som i nyeste tid også synes at dukke op inden for naturvidenskab, filosofi og psykologi. Men dens afgørende fortrin frem for disse nye verdslige visioner om en verdensomspændende åndelig udviklingsproces er mysteriets høj spænding mellem den fysiske og den guddommelige dimension. For netop i kraft af, at den også er en menneskelig og solidt historisk forankret institution, er den i stand til - med guddommelig autoritet - at handle aktivt og praktisk i verden i forhold til politik, miljø, sociale og kulturelle anliggender. Hildegards vision om Kristi mystiske legeme som en verdensomspændende kærlighedens Kirke har således fået nyt liv blandt moderne visionære teologer. Det fik sin første konkrete manifestation i Assisi i 1987, da den katolske Kirke mødtes med repræsentanter for alle verdens store religioner for i kærlighedens ånd at bede om fred i verden. "Ånden fra Assisi", kærlighedens og tolerancens ånd, har siden stået som en håbets milepæl på vejen mod en genforening af de kristne kirker og på længere sigt af alle verdens søgende mennesker. Det var denne profeti, som fremgår af Hildegards vision af Kirken som en Moder med alle Jordens mennesker i sin favn. Det er den samme appel om omvendelse og helliggørelse, om forening i uselvisk kærlighed af alle jordens folk i Kristi mystiske legeme, som er det centrale i de nutidige åbenbaringer i Medjugorje og alle de andre steder i verden.
I KÆRLIGHEDEN FULDENDES VERDENS KREDSLØB. Artiklen er baseret på uddrag og bearbejdede afsnit af min bog om Hildegard af Bingen, som udkom efteråret 1992 på Gyldendal: Kirsten Kjærulff |
Læs også:
![]() Hildegard profet for en ny tid?
|
||||||||
Levende Vand | info@levendevand.dk |