![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||
BønnerI sidste måned var jeg lidt inde på, at man i sin bøn kan blive egoistisk, kredse rundt om sine egne ønsker, om sin egen lille person, og om hvordan Fadervor retter os mod Gud og hans store anliggender: Helliget vorde dit navn - Komme dit rige - ske din vilje. Den store fare i bønnen er, at vi beder for småt. At vi skaber os vores egen lille åndelige verden, hvor vi selv afstikker alle grænser. Engang beskrev en ung præst for mig nogle kristne, han havde mødt, med bemærkningen: "De har Gud i deres egne små kasser". Men der findes kristne som har levet og bedt med vide horisonter. De har delagtiggjort os i deres bøn ved at nedskrive bønner. Sådanne bønner kan udvide vores bønsunivers. Vi kan læse dem som en slags åndelig læsning. Vi kan lære dem udenad og gøre dem til vore egne bønner. Min første skriftefar rådede mig engang i et skriftemål til at bede følgende bøn:
Jeg måtte svare, at den bøn kunne jeg ikke ærligt bede. Men jeg kunne da bede om engang at måtte kunne bede den. I karmeliterklostret i Norraby afslutter man morgenens time i indre bøn med Charles de Foucaulds bøn:
(Charles de Foucauld var fransk officer og havde levet et ret så vildt liv. Efter pludseligt at have genfundet sin barndoms tro blev hele hans liv rettet mod at efterfølge Jesus fra Nazareth. Han tog bogstaveligt til Nazareth, men endte sine dage i Saharas ørken, hvor han boede mellem tuaregerne, var ven med dem, gav dem et skriftsprog - men blev dræbt af en tuareg. Hans vision var at stifte en orden, men den blev først realitet efter hans død: Jesu små Søstre og Jesu små Brødre.) Frans af Assisis bøn - som man ikke er sikker på stammer fra ham! - er velkendt:
Denne bøn beder Mother Teresas søstre hver dag inden de går til de fattige. Man skal vælge sig bønner, som klinger i én. Som man i det mindste med noget i sig selv kan bede ærligt. Værdien af bønnen afhænger af, hvor dybt vi kan engagere os i den. Måske fører den til en indre andagt. De mundtlige bønners mål er at rette os mod Gud. Teksten kan blive en ydre ledsager af den indre opmærksomhed. Måske sker der det, at opmærksomheden befrier sig fra ordene og kun retter sig mod Gud. Så er den mundtlige bøn på vej til at blive en kontemplativ bøn. Under "artikler" er der nu lagt et temanummer af Levende Vand ind: Tidebøn. I det vil du finde en gennemgang af Kirkens mest traditionelle - og aktuelle - form for bøn: tidebønnen. |
Artikler om bøn
Den indre bøn - svar på Guds kærlighed
Indføring i en kontemplativ meditation
Bønnens rensende og helbredende kraft
Ikonen i det ortodokse fromhedsliv
Det gode forsæt - at leve i Guds nærvær
|
||||||||
Levende Vand | info@levendevand.dk |